Ugrás a cikkre

Reagálás Bucsky Péter G7-en megjelent írására

A G7 november 15-én, a koncesszióról megjelent cikke, az általunk megküldött válaszokat nem, vagy csak részben tartalmazza, több valótlan vagy félinformációt közöl. Az újságíró ráadásul rossz következtetésekre és eredményre jut, emiatt kénytelenek vagyunk reagálni.

  1. Az írás keveri, mikor kap a koncesszió fejlesztések után járó RÁD-ot (Rendelkezésre Állási Díjat) és fenntartás után RÁASZD-ot (Rendelkezésre Állás Alapú Szolgáltatási Díjat).
  2. A kommentár, hogy a 6,5 milliárdos eredményt „hiába keresnénk a koncessziót elnyerő társaság beszámolóiban”, hazugság. Az hivatalosan, a nyilvános beszámolókban bárki számára elérhető.
  3. Az sem igaz, hogy: „a fejlesztések után már ma is kap pénzt az MKIF Zrt., pedig egyelőre egy szakasz építése sem kezdődött el”. A fejlesztések után járó un. Rendelkezésre Állási Díjra Társaságunk kizárólag az adott útszakasz forgalomba helyezését követően jogosult és ezeknél is csak akkor, ha azzal végzett és a munka elvégzését az állam igazolta. Ez igaz a felújításokra is, ezeknél is csak utólag és szigorúan az elvégzett feladatok után tudunk számlázni, ha minden kész és rendben van. Az eddigi árbevételünket teljes mértékben az átvett gyorsforgalmi utak szintrehozására, nagyfelületű karbantartásra, üzemeltetésre fordítottuk és a működésünkhöz szükséges költségeket fedezte.
  4. Az M5/M6 koncesszióról bár a G7 is megírja, hogy az az idei, km-re számított összeg alapján 2,8-szer előnyösebb, az objektív tényekhez hozzátartozik az is, hogy az MKIF Zrt.-nek egy elhasznált, túlterhelt országos pályát kell üzemeltetnie, fenntartania, országszerte 20 mérnökséggel, azokban ezer munkatárssal.
  5. Itt jön a következő csúsztatás: a Magyar Közút négyzetméterenként 3300 Ft-os kopórétegcsere összegével számolva kreál egy felújítási összeget, ismét csak hibásan. Az első évben cserélt 3,4 millió m2 tönkrement burkolatot veszi csak figyelembe. Nem számol a forgalomtechnikai eszközök, táblák cseréjével, a terelések kiépítésével, az azokhoz használt eszközökkel. Ezek tervezési költségeivel. Nem csak kopóréteget cserélünk, ahol kell, a kötő, az alapréteget, sőt a mélyebb szerkezeti részeket is. Csak idén a főpálya 18%-a újul meg. Emellett 200 híd és felüljáró, köztük 4 nagy híd is. Felújítjuk a pihenőhelyeket, ahol kialakítottuk a szelektív hulladékgyűjtést, indul a faültetési programunk, 53 csomópont rézsűcsúszásait és vízelvezető rendszerét is rendbe tesszük. Ezekkel sem számol. Ezek kihagyása pedig alapvetően torzítja a G7 Társaságunkról kialakított képét és a becsült összegeket.
  6. A G7 szerint rendben van az is, hogy úgy számolnak nyereséget, hogy az első négy hónap eredményeit szorozzák fel hárommal, majd 35-tel. Ez a „számítás” önmagában hiteltelenné teszi a megjelent írást, már csak azért is, mert a felmerülő működési és fenntartási kockázatokkal nem számol.

Ez csak néhány a problémás állítások közül. A G7 írása nem tényszerű és nem objektív. Hiteles tájékoztatásra nem, csak arra alkalmas, ami történt, hangulatkeltésre. Annak ellenére, hogy az újságíró minden kérdésére érdemi választ adtunk, korábban háttérbeszélgetésen is vendégül láttuk, ahol minden kérdését feltehette.

Budapest, 2023. 11. 24.

MKIF Zrt.

kommunikációs igazgatóság