Ugrás a cikkre

Biztonság és tartósság: megkezdődik a Pentele híd sarucseréje – Sajtóközlemény

Az M8 autópálya Dunavecse és Dunaújváros közötti szakaszán, az 1682 méter hosszú Duna feletti Pentele hídon idén egy előre tervezett karbantartási munka kezdődik, amely elengedhetetlen ahhoz, hogy továbbra is biztonságos legyen a közlekedés. 

A 2007-ben átadott szerkezeten legutóbb 13 éve cseréltek sarut. Az eltelt időszakban a rendszeres hídvizsgálatok során, a dilatációknál a forgalom biztonságát kis mértékben zavaró, de nem veszélyeztető meghibásodást észleltek a szakemberek. Az egyes szerkezeti elemek esetében olyan rendellenességeket tapasztaltak, amelyek a meglévő saruk várható élettartamát kedvezőtlenül befolyásolják. Ezért az idei évben több saru, valamint a dilatációs szerkezet cseréje is szükségessé vált, a mintegy 10.400 tonnás Pentele hídon. A hídpillérek és a hídszerkezet között található saruknak ezt a súlyt kell biztonságosan megtartaniuk úgy, hogy közben biztosítaniuk kell a híd szabályozott mozgását is.

Fontos hangsúlyozni, hogy a híd jelenleg is biztonságos, stabil állapotú, de mint ahogy minden mérnöki műtárgy esetében, egy hídnál is elhasználódhatnak alkatrészek. Hídjaink átvizsgálását rendszeresen végzik hídmérnök kollégáink.

A Pentele hídon – amely valójában öt különálló acélhíd együttese -, összesen 13 sarut kell most cserélni. Az ártéri hídon 10 db, egyenként 1,5*1 méteres, darabonként fél tonnás; a mederhídon, pedig 3 db 2*1,5 méteres sarut. Ennek a három sarunak a súlya nem azonos: a csere során 1 db 2 tonnás, 1 db 4 tonnás, és 1 db 6 tonnás alkatrész mozgatását kell megoldania az erre szakosodott kollégáknak a pillérekről, vízi biztosítás mellett. A saruk cseréje azért is nagyon komoly mérnöki kihívás, mert 50 méter magasságban, milliméter pontosan kell ezeket a sok száz kilogrammos elemeket mozgatni és a helyükre beemelni.

A munkák elvégzéséhez a forgalmat három ütemben szükséges korlátoznunk, az alábbiak szerint:

  • A déli oldal (jobb pálya, Dunavecse felé), félpályás zárás (1+1 tereléssel): 2025.03.18. – 2025.05.31. között.
    • A fenti időszakon belül, április és május hónapban összesen három hétvégén teljes útzárat kell bevezetnünk, hogy a saru- és dilatációcsere előkészítő munkálatait elvégezhessük. A lezárások pontos időpontjáról időben és előre fogjuk tájékoztatni az utazóközönséget.
  • Az északi és déli pálya esetében is teljes zár lesz: 2025.06.01. – 2025.06.30. között.
  • Az északi oldal (bal pálya, Dunaújváros felé), félpályás zárás (1+1 tereléssel): 2025.07.01. – 2025.08.31. között.

A hídsaruk cseréje mellett, átépítésre kerülnek a híd dilatációs szerkezetei is. A régi, elhasznált ún. fésűs dilatációs szerkezet helyett új, a híd műszaki paramétereihez illeszkedő lamellás dilatációt építünk be, oldalanként 4, tehát összesen 8 (2*4) helyen, teljes keresztmetszetben.

Ahhoz, hogy az új dilatációs szerkezetet beépíthessük, a régit a burkolatból ki kell bontani. Ez a meder- és az ártéri híd esetében azt jelenti, hogy a pályaszerkezeteket vissza kell vágni és ki kell alakítani az új dilatációs elem fogadására alkalmas helyet. Ez egy precíziós és időigényes folyamat, melyet csak a forgalom teljes kizárása mellett lehet elvégezni. 

Ezért a híd várhatóan június 1.-től június 30.-ig teljes szélességben le lesz zárva. A terelőutat Dunaföldvár felé jelöltük ki, tehát a folyón átkelni a lezárás ideje alatt Dunaföldvár és Solt között, az 52-es főúton lehetséges. 

Tudjuk, hogy a lezárás kényelmetlenségeket okozhat, de a karbantartási feladatok egy részét biztonságosan csak forgalom nélküli hídszerkezeten lehet elvégezni. 

A forgalomkorlátozás ideje alatt igyekszünk most is több, üzemeltetési feladatot is elvégezni, hogy később emiatt már ne kelljen a forgalmat akadályoznunk. Ezért a két hídfő sóvédelmi bevonatainak felújítását is elvégezzük.

Megértésüket és türelmüket köszönjük! Önökért dolgozunk!

Balesetmentes közlekedést kíván az MKIF Zrt.!

Budapest, 2025. 03. 17.

MKIF Zrt.

kommunikációs igazgatóság

Miután az elmúlt hetekben több, nem tőlünk származó valótlan információ is megjelent a sajtóban a hídon tervezett munkákkal és a híd zárásával kapcsolatban, hangsúlyosan és ismét kérjük: 

az MKIF Zrt által üzemeltetett hálózat szakaszain zajló munkákkal kapcsolatban csak azokat a híreket tekintsék mérvadónak, hitelesnek amelyet az MKIF Zrt. levélben hivatalosan megírt, közleményben kiadott vagy amelyek a cég social media felületein, honlapjain megjelentek! 

Minden hír, cikk valóságtartalma leellenőrizhető folyamatosan frissített, naprakész felületeinken! Köszönjük!