Ugrás a cikkre

Tévhitek és tények – útdíj és fizetős szakaszok

Sok hozzászólást olvasunk még mindig oldalainkon, amelyekből az látszik, sokan még mindig tévesen (!) azt hiszik: miattunk drágul az autópályadíj vagy lesz fizetős egy-egy szakasz.

Nézzük a száraz tényeket, 10 pontban:

  • Magyarországon mintegy 2000 km gyorsforgalmi út van. Ennek 60%-a tartozik a mi kezelésünkbe, 800 km viszont nem.
  • A 2000 km gyorsforgalmi úton felül, további 5300 olyan kilométer van, amely útdíjköteles.
  • Az útdíj árát az állam határozza meg és szedi is be. Az állam dönt arról is, melyik út legyen fizetős.
  • Az útdíj nem a koncesszióhoz folyik be, hanem az állami költségvetésbe. Az útdíj árára semmilyen ráhatásunk nincs.
  • Attól mert az állam esetleg több útdíjat szed be, mi egy fillérrel sem kapunk több pénzt. A számunkra fizetendő RÁD és RÁASZD összege 2022-ben, szerződésben lett meghatározva. A szerződésben meghatározott összeget csak akkor kapja meg hiánytalanul a Társaság, ha az üzemeltetést hibamentesen végzi és a szerződésben foglaltakat száz százalékosan teljesíti.
  • A most fizetőssé vált utak közül három nem a mi kezelésünkbe tartozik.
  • Az útdíj Magyarországon nem csak az autók után megvett matricák árából áll össze, a 3,5 tonnánál nehezebb járművek (kamionok, teherautók, buszok, magyarok és külföldiek) úthasználattal arányos útdíjat fizetnek.
  • Az összes útdíj kb. 80%-t a 3,5 tonnánál nehezebb járművek fizetik a költségvetésbe.
  • A 3,5 tonnánál nehezebb járművek által befizetett összeg 50-55%-át külföldiek fizetik.
  • A számunkra fizetett díj ennél kevesebb, vagyis a gyorsforgalmi utak üzemeltetését, fenntartását, fejlesztését nem a hazai autósok, hanem a külföldi kamionosok állják.

A mellékelt térképen láthatóak az általunk üzemeltetett szakaszok.

Mindenkinek balesetmentes közlekedést kívánunk!